Методичні рекомендації по роботі з викривачами
Нормативне визначення викривача у законодавстві України
Відповідно до абз. 20 ч. 1 ст. 1 Закону «Про запобігання корупції» викривач – це фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.
Таким чином, викривачем може бути особа, яка повідомила про:
1) корупційні та пов’язані з корупцією кримінальні правопорушення, визначені у примітці ст. 45 КК України;
2) пов’язані з корупцією адміністративні правопорушення, визначені
главою 13-А КУпАП;
3) будь-які інші порушення Закону.
Канали для здійснення повідомлення
Згідно із ч. 1 ст. 532 Закону викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення, а саме внутрішні, регулярні або зовнішні канали.
Внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону – способи захищеного та анонімного повідомлення інформації, яка повідомляється викривачем керівнику або уповноваженому підрозділу (особі) органу або юридичної особи, у яких викривач працює, проходить службу чи навчання або на замовлення яких виконує роботу (абз. 21 ч. 1 ст. 1 Закону в редакції до набрання чинності Законом № 1502-IX).
Зовнішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону – шляхи повідомлення інформації викривачем через фізичних чи юридичних осіб, у тому числі через засоби масової інформації, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо (абз. 22 ч. 1 ст. 1 Закону).
Регулярні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень:
-
- шляхи захищеного та анонімного повідомлення інформації викривачем Національному агентству з питань запобігання корупції;
- через онлайн платформу на офіційному сайті Радомишльської міської ради.
Для забезпечення однакового підходу до застосування положень національного законодавства, що регулює інститут викривання в Україні, Національне агентство підготувало оновлені роз’яснення, з якими можна ознайомитись за посиланням: https://wiki.nazk.gov.ua/category/vykryvachi-koruptsiyi/status_vykruvacha/.
- Роз'яснення від 12.06.23 №2 «Щодо правового статусу викривача» (pdf)
- Роз'яснення № 8 від 01.06.2022 Щодо гарантій захисту трудових прав викривача (pdf)
- Роз’яснення від 18.06.21 №6” Щодо забезпечення права викривача на отримання інформації” (pdf)
- Роз'ясненя від 24.02.21 №3 "Щодо механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»" (pdf)
- Роз'яснення від 24.02.21 №4 "Щодо забезпечення права викривача на конфіденційність та анонімність" (pdf)
- Роз’яснення від 09.07.2020 № 6 "Щодо надання викривачам безоплатної вторинної правової допомоги" (pdf)
Посилання на адресу електронної пошти для звернень викривачів:
tatyana.bobrov@ukr.net