Оренда водних об’єктів
На даний час актуальним є питання надання водних об’єктів в користування на умовах оренди та приведення у відповідність до вимог чинного законодавства діючих договорів оренди, за якими використовуються водні об’єкти.
Після змін, які відбулися у водному законодавстві, змінилась процедура надання водних об’єктів в оренду, а саме:
- встановили Методику визначення розміру плати за надані в оренду водні об’єкти (наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013 № 236, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 986/23518),
- прийнято порядок розроблення паспорта водного об’єкта (наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 18.03.2013 № 99, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.05.2013 за № 775/23307),
- затверджено типовий договір оренди водного об’єкта (постанова КМУ від 29.05.2013 № 420).
Відповідно до ч. ч. 3, 4 ст. 51 Водного кодексу України водні об'єкти
надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на торгах у комплексі із земельною ділянкою.
На території нашого регіону деякі земельні ділянки водного фонду було передано на умовах оренди в користування фізичним та юридичним особам до набрання чинності Законом України «Про аквакультуру» - 01.01.2013 без визначення умов щодо передачі в оренду і водного об’єкту, розташованого на відповідній земельній ділянці.
При цьому, Законом України «Про аквакультуру» не було врегульовано питання внесення змін до таких договорів оренди землі.
На сьогодні вказане питання законодавчо врегульовано. Відповідно до п.2 II. Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення порядку передачі в оренду водних об’єктів у комплексі з земельними ділянками» від 04.11.2020 №963-ІХ передбачено, що сторони договорів оренди водних об’єктів, договорів оренди земельних ділянок під водними об’єктами, укладених до набрання чинності цим Законом, які не містять умов щодо розміру орендної плати за земельну ділянку, на якій розташований водний об’єкт, або щодо розміру орендної плати за водний об’єкт, зобов’язані визначити такі умови протягом, року з дня набрання чинності цим Законом.
Відповідно до п. 24 Перехідних положень та ст. 122 Земельного кодексу України, орендодавцями земель водного фонду на землях комунальної власності як у межах, так і за межами населених пунктів (крім випадків зазначених у п. 24 Перехідних положень), виступають органи місцевого самоврядування.
Переважна більшість діючих договорів оренди, за якими використовуються водні об’єкти не відповідає вимогам чинного законодавства, що обумовлено відсутністю на той час єдиного порядку надання водних об’єктів в оренду.
Відповідно статті 652 Цивільного кодексу України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не відповідає суті зобов’язання, а саме: відсутність паспорту водного об’єкту, необхідність перерахунку розміру плати за оренду водного об’єкту та інше. В разі потреби орендодавець може звернутись до органів місцевого самоврядування для прийняття відповідного рішення та внести зміни до договору оренди, враховуючи всі вимоги чинного законодавства.
Щодо поновлення чи пролонгації (продовження) дії договору зазначимо, що внести зміни можливо у чинний договір. Якщо мова йде про внесення змін до чинного договору оренди в частині продовження його дії, то при цьому внести зміни можна у будь-яку частину чинного договору шляхом укладання додаткової до нього угоди.
Порядок укладання додаткової угоди аналогічний порядку укладання самого договору. Після підписання додаткової угоди необхідно буде звернутися до державної реєстраційної служби із заявою про внесення змін до зареєстрованого раніше вашого права оренди в Державному реєстрі прав.
Доводимо до відома орендарів, що при перегляді та приведенні вищевказаних діючих договорів у відповідність до вимог чинного законодавства відповідні витрати покладаються на орендаря: виготовлення відповідної документації із землеустрою, паспорта водного об’єкта та інше. В такому випадку земельні торги не проводяться.
Враховуючи вищенаведене, є необхідність невідкладного вжиття відповідних заходів, спрямованих на виконання вказаних вимог законодавства шляхом спрямування орендарям земельних ділянок водного фонду клопотань про підготовку та подання до місцевих рад належних документів для забезпечення внесення до цих договорів умов про розмір орендної плати за відповідні водні об’єкти.
Невиконання вказаних вимог закону та відмови, чи зволікання, орендарів від укладення відповідних додаткових угод є, в подальшому, підставою для внесення відповідних змін до договорів оренди у судовому порядку.